آگاهی داشتن از مراقبت های بعد از جراحی بینی و رعایت آن ها برای تسریع در روند بهبودی و داشتن جراحی بینی موفق و مورد رضایت از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. عمل بینی به منظور برطرف کردن ایرادات ظاهری دماغ در عین حفظ عملکرد تنفسی و ایجاد تناسب آن با دیگر اجزای صورت انجام می شود. پیشنهاد ما به شما این است که افرادی که متقاضی رینوپلاستی هستند نمونه کارهای دکتر سعید فرهی جراح پلاستیک بینی بابل را در آرشیو گالری تصاویر و اینستاگرام ایشان مشاهده نمایند. یکسری اقدامات قبل از عمل بینی و یکسری مراقبت ها بعد از جراحی زیبایی بینی وجود دارد که قبل از پروسه در جلسه مشاوره با جراح بینی برای فرد بازگو خواهد شد.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر فرهی

دوره ریکاوری

۲۴ ساعت بعد از عمل زمانی است که زیبا جو به بیشترین کمک نیاز خواهد داشت زیرا آثار داروهایی بیهوشی هنوز در فرد وجود دارند .احتمال سردرد شدید ، تورم ، کبودی و خونریزی در ساعات اولیه بسیار زیاد است. بهتر است در این زمان فرد فقط استراحت کند و از مسکن های تجویز شده بهترین پزشک بابل استفاده نماید. به منظور جذب خونابه هایی که از بینی ترشح می شوند ، گاز کوچکی زیر بینی قرار داده خواهد شد. توصیه می شود در صورت خون آلود شدن اقدام به تعویض آن نمایید.
تهوع و سرگیجه ای را که بعد از عمل زیبایی بینی احساس می کنید ، خوابیدن را دشوارتر می کنند ؛ اما استراحت یک بخش اساسی در روند بهبود است. بدن شما برای بهبودی خود از انرژی استفاده می کند و هفت یا هشت ساعت خواب خوب شبانه به بدن تان فرصت می دهد تا انرژی مورد نیاز را بازیابی کند.

ورم بعد از عمل بینی در بابل

یکی از عارضه های جراحی بینی تورم صورت خواهد بود که بعد از مدتی در شرایط نرمال و طبیعی می تواند بهبود یابد. ورم و کبودی پس از رینوپلاستی در بیشترین حالت ممکن خود قرار دارد. با مرور زمان این حالت بهتر می شود. اما برای تسریع بخشیدن به این روش باید یکسری نکات لازم را مورد نظر داشته باشید.به عنوان مثال می توانید از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید. بله درست است برای بهتر شدن کبودی و ورم به وجود آمده می توان این روش را به کار گرفت. دمای سرد موجب می شود که میزان ورم و التهاب به وجود آمده در مراقبت های بعد از جراحی بینی کاهش یابد و به علاوه می تواند مانعی برای خونریزی نیز باشد. و از کمپرس گرم در جهت بهتر شدن وضعیت و کاهش درد به وجود آمده مورد استفاده قرار گرفت.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از عمل بینی

  • فرد بعد از جراحی بینی باید از غذاهایی که احتیاج به جویدن طولانی مدت ندارند مانند سوپ در رژیم غذایی خود استفاده کند.
  • برای کاهش کبودی بعد از رینوپلاستی از مایعات به ویژه آناناس استفاده نمایید.
  • استفاده از سدیم را در رژیم غذایی خود محدود نمایید.
  • داروهایی که جراح بینی تجویز نموده است را به طور مرتب و تا آخر استفاده نمایید.
  • نوشیدن آب و آبمیوه های طبیعی باعث هیدراته شدن بدن خواهند شد.
  • تا مدتی پس از جراحی مصرف غذاهای ناسالم از قبیل فست فودها را کنار گذارید. از خوردن غذاهای خیلی تند تا چند روز پرهیز کنید.
  • گنجاندن مواد غذایی سالم از قبیل سبزیجات ، میوه ها ، ویتامین ها و پروتئین در برنامه غذایی در روند بهبود کمک بسیاری به شما می کند.

مراقبت از زخم ها

  • از انجام کارهای که باعث تحریک عضلات صورت می شوند مانند خندیدن، گریه کردن و زیاد صحبت کردن اجتناب کنید. چسب زدن کمک بسیار زیادی در کاهش تورم ، تحریک پوست به کلاژن سازی برای خوب شدن زخم ها و جلوگیری از افتادگی بینی می کند. چسب زدن را از پزشک خود یاد بگیرید و به مدت ۶ ماه این کار را انجام دهید. زخم جراحی را هر روز از لحاظ بروز علائم عفونت بررسی کرده و تمیز نگهدارید.
  • پمادهایی که بهترین جراح بینی بابل برایتان تجویز کرده است را به مدت دو ماه برای بهبود زخم ها استفاده کنید.
  • از ماساژ دادن ، مالیدن یا خارش دادن بینی و محل برش ها تا هفته اول کاملا خودداری کنید.این کار نیز جزو مراقبت های بعد از جراحی بینی در بابل است که اهمیت بسیاری دارد.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر فرهی

نوشیدنی های مناسب

در مراقبت های بعد از جراحی بینی بهتر است که خود فرد به سوخت و ساز بدن کمک کند که دوره نقاهت با سرعت بیشتری پیش برود. به عبارت ساده تر بایستی با تقویت سیستم ایمنی دوره ریکاوری را کاهش داد و برای این کار بهتر است که از نوشیدنی های مقوی و غذاهای مفید استفاده کنید. مصرف مایعات را در این بازه بیشتر کنید. بدن را دهیدراته نگذارید. می توان از آب میوه های طبیعی که برای بهبود زخم ها نیز مفید می باشند نیز استفاده کنید. آب میوه های کرفس ، آناناس و غیره می توانند با ویتامین های موجود ، بدن شما را در این دوره تقویت کنند. اما بخاطر بسپارید که هیچ نوشیدنی جای آب را برای بدن شما نمی گیرد. در نتیجه نوشیدن آب را کاملا جدی بگیرید و سعی کنید در طی شبانه روز مصرف آب را افزایش دهید.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

در اغلب موارد تاثیرات مثبت جراحی بینی آنقدر زیاد است که با نتایج فوق العاده خود بیماران را شگفت زده می کند . علاوه بر این وجود آتل و اسپلینت همچون نگهبانی از ایجاد ضربه ناگهانی به بینی جلوگیری می کنند . البته لازم به ذکر است از آنجایی که نتایج حاصل از پروسیجر ، به مدت زمان طولانی برای آشکار شدن نیاز دارند ، باید مراقبت های بعد از جراحی بینی توسط متقاضیان جدی گرفته شود . توجه به نحوه صحیح خواب از مراقبت های بعد از جراحی بینی است که در ادامه نحوه صحیح آن را به شما آموزش می دهیم :

به پشت بخوابید : شاید تا به حال متوجه این نکته شده باشید که در زمان سرماخوردگی که گرفتگی هایی در بینی وجود دارد ، خوابیدن به شیوه طاق باز می تواند تنفس را برای تان آسان تر کند . بعد از پروسیجر نیز شما می توانید با خوابیدن به پشت بدن ، در تقویت گردش خون ، سیستم ایمنی و کاهش خونریزی موثر واقع شوید . پیشنهاد پزشک به بیماران این است به وسیله بالشی سر خود را از دیگر اعضای بدن بالاتر نگه داشته ؛ زیرا از این طریق ورم موجود در بینی نیز رفته رفته کاسته می شود .

از غلت زدن خودداری کنید : انسان در هنگام خواب کاملا هوشیاری خود را از دست داده و ممکن است به طور غیر ارادی آسیبی را به بینی وارد کند . از همین جهت شما می توانید با قرار دادن چند بالش در اطراف صورت مانع از غلت زدن شوید .

حال که با یکی از مهم ترین نکات از مراقبت های بعد از جراحی بینی آشنا شدید باید بدانید که تاثیرات خواب کافی آن هم به مدت ۸ ساعت در طول شبانه روز بسیار زیاد است و می تواند خونرسانی به ماهیچه و بافت های بینی را افزایش دهد .

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر فرهی

 

حمام بعد از جراحی بینی

یکی دیگر از اقدامات مهم در مراقبت های بعد از جراحی بینی نحوه استحمام می باشد. بدیهی است تا زمانی که چسب و آتل بر روی صورت دارید بایستی آن ها را خشک نگه داشته که این امر در تثبیت فرم نهایی بینی بسیار تاثیر گذار می باشد. در اقدامات قبل از جراحی به شما توصیه شد که روز قبل از جراحی دوش بگیرید ، زیرا در چند روز ابتدایی پس از عمل بینی بهتر است که خود ار در برابر بخار آّ حاصله از دوش در حمام قرار ندهید که این بخار موجب بروز عفونت و یا التهاب نیز می شود. در نتیجه اگر تمایل به استحمام داشتید بهتر است که مدت زمان دوش را به حداقل رسانیده و از خیس شدن سر و صورت خود جلوگیری کنید.

باید ها و نباید های ورزشی پس از جراحی بینی

به عنوان یک اصل یا قانون کلی باید بدانید که بعد از روزهای اولیه پس از عمل زیبایی بینی نباید فعالیت ورزشی انجام دهید یا دست به کارهای سنگین بزنید. در مراقبت های بعد از جراحی بینی ، یکی از کارهای مهم این است که در هفته ها و ماه های ابتدایی پس از پروسه از انجام فعالیت های ورزشی بپرهیزید. دقت داشته باشید که از بلند کردن اجسام سنگین یا پایین نگهداشتن سر و این قبیل حرکات موجب اختلال د روند بهبود شما می گردد و همچنین در برخی موارد امکان دارد سبب بروز عارضه هایی همچون خونریزی و تشدید تورم نیز بشود. در نتیجه بهتر است تا بهبودی کامل از انجام حرکات ورزشی دوری کنید البته یک ماه پس ار رینوپلاستی می توانید پیاده روی آرام و یا حتی شنا را انجام دهید. اما ورزش هایی که در آن ها احتمال وارد شدن ضربه به صورت وجود دارد را تا بهتر شدن نهایی کنار بگذارید مه خدای ناکرده ضربه وارده سبب تغییر فرم جدید بینی شما نشود.

تميز كردن بيني بعد از عمل بینی

پس از انجام جراحی بینی ممکن است بوی بدی را در داخل دهان خود احساس کنید که این موضوع به دلیل وجود لخته های خون در حفره های بینی می باشد . در این زمان اهمیت رعایت بهداشت بینی و تمیز کردن آن حداقل دو بار در روز مشخص می شود ؛ اما باید بدانید که احتیاط در انجام اینکار بسیار مهم است ؛ زیرا تمیز کردن آن با وارد کردن انگشت در داخل بینی یا فشار شدید به آن می تواند بخیه ها را پاره کرده و ساختار بینی را دچار دگرگونی سازد .

تمیز کردن بینی با گوش پاک کن و سرم هیدروژن پراکسید : از مهم ترین اقداماتی که افراد می توانند در مراقبت های بعد از جراحی انجام دهند ، وارد کردن گوش پاکنی حاوی محلول هیدروژن پراکسید در داخل حفر های بینی است . با اینکار مواد زائد با آسانی خارج شده ؛ اما توجه داشته باشید که از بین بردن هرگونه انسداد در بینی ، با گوش پاک کن ممنوع است ؛ زیرا گرفتگی ها با مرور زمان و پس از شستشو بینی با سرم نمکی از بین خواهند رفت .

دستمال مرطوب ابزاری جهت تمیز کردن بینی : باید بدانید که مخاط های طبیعی که در طول روز در داخل بینی قرار دارند گاهی ممکن است در اطراف حفره های این عضو پوسته های خشکی ایجاد نمایند. استفاده از دستمال مرطوب برای تمیز کردن این عامل مناسب است، زیرا نیاز به ایجاد فشار برای پاک کردن مخاط نیست و خراشی روی پوست ایجاد نمی شود . همچنین در نظر داشته باشید که نیازی نیست بینی را کامل تمیز کنید ؛ زیرا دستکاری زیاد بینی ممکن است آن را تحریک کرده و تورم ها را تشدید کنند .

استفاده از سرم های نمکی : از آسان ترین روش هایی که پزشک جهت پیشگیری از عفونت به بیماران پیشنهاد می کند این است که با درست کردن سرم های خانگی و شستشو بینی بعد از گذشت ۲۴ ساعت از عمل مجاری بینی را تمیز کنید . اینکار از متداول ترین روش ها در مراقبت های بعد از جراحی بینی به شمار می رود .

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

 

توجه به زمان استفاده از عینک از مراقبت های بعد از جراحی بینی

عدم استفاده از عینک از مراقبت های بعد از جراحی بینی به شمار می رود که افراد عینکی باید به آن توجه زیادی داشته باشند . همانطور که می دانید بینی با قرار گیری زیر تیغ جراحی ، تا مدتی نسبت به کمترین فشار و نیرو واکنش نشان داده و بسیار آسیب پذیر است . حال استفاده از عینک می تواند با فشار بر ناحیه پل بینی ، ظاهر این عضو را تحت تاثیر قرار دهد . توصیه جراح بینی به این افراد این است که لنز های تماسی را جایگزین عینک ها قرار داده و یا در صورت عدم دسترسی به لنز ها ، عینک را به پیشانی خود چسبانده و یا از نگهدارنده عینک های به نام nose comfort استفاده کنند .

لازم به ذکر است که در صورتی که روی بینی توسط محافظی به نام آتل یا گچ پوشیده شده باشد ، عینک زدن بلافاصله بعد از پروسیجر بلامانع است ؛ زیرا فشاری بینی شما را تهدید نخواهد کرد . حال پس از برداشتن گچ بینی ، تا ۶ ماه مجاز به استفاده از عینک نخواهید بود ؛ اما همچنان این زمان از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود و ممکن است نظر هر پزشک با توجه به شرایط بینی شما اندکی متفاوت باشد که باید با جراح بینی خود مشورت کنید .
در انتها باید بدانید در صورتی که قصد انجام عمل چشم یا لیزیک دارید ، بهتر است اینکار را پیش از انجام عمل بینی در دستور کار خود قرار دهید ؛ اما نگران نباشید ؛ زیرا محدودیتی در انجام آن بعد از عمل وجود ندارد و افراد می توانند بعد از گذشت دو تا چهار هفته به درمان مشکل ضعیفی چشم خود اقدام کنند .

چند روش برای تسریع در بهبود پس از جراحی بینی

توجه به تمامی موارد گفته شده توسط دکتر عمل بینی می تواند به سرعت بخشیدن دوره نقاهت بسیار کمک کند :

  • توجه به موارد بیان شده
    در رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی می بایست به تمامی موارد بیان شده توسط دکتر عمل بینی به دقت و کاملا اصولی گوش کنید و موارد را درست و اصولی رعایت کنید. به یاد داشته باشید که با انتخاب بهترین جراح بینی می توانید علاوه بر دریافت بهترین نتیجه از جراحی بینی می توانید بازه مورد نیاز برای دوره نقاهت شما به نسبت دیگر افراد کوتاه باشد.
  • به صدای بدن خود گوش فرا دهید
    همانطور که می دانید این روند اصلا قابلیت بازگشت پذیری را ندارد از همین رو بهتر است که با دقت بالا عمل بینی را انتخاب کنید که دیگر بعد از اعمال هر نوع تغییرات نمی توان فرم بینی را به شکل اولیه بازگرداند. همواره بایستی به ندای بدن خود گوش کنید.
  • سر را بالا نگهدارید
    یکی از مواردی که در مراقبت های بعد از جراحی بینی بسیار دارای اهمیت است ، بالا نگه داشتن سر است. این مورد می تواند از میزان تورم ، التهاب و کبودی به اندازه چشمگیری بکاهد و همچنین می توانید با رعایت این مورد مانعی باشید برای پیشگیری از خونریزی بینی در دوره ریکاوری بعد از جراحی بینی توسط بهترین جراح بینی در تهران خواهد بود.
  • استراحت کافی داشته باشید
    عمل بینی از جراحی های زیبایی است که نیازی به استراحت و ماندن در بیمارستان نخواهد داشت و تمامی دوره نقاهت در منزل سپری خواهد شد و تنها مستلزم رعایت نکاتی است که جراح بینی به بیمار بیان می کند می تواند به روند بهبودی بسیار کمک کند. در مراقبت های بعد از جراحی بینی استراحت کافی داشتن به منزله عدم تحرک نمی باشد اما برای تجدید قوای جسمانی می بایست چند روز ابتدایی فرد استراحت کند که بدن بتواند روند بازسازی و ترمیم را به درستی انجام دهد.

 

اصلی ترین نکات از مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • برای کاهش تورم و کبودی به مدت ۷۲ ساعت از کمپرس یخ استفاده نمایید.
  • از استعمال دخانیات و مشروبات الکلی به مدت ۱ ماه خودداری نمایید.
  • افراد باید مراقب اسپلینت و گچ بینی باشند که خیس نشود و ضربه ای به آن وارد نشود چرا که نتیجه عمل بینی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • افراد برای تمیز کردن صورت باید از دستمال مرطوب و پنبه استفاده نمایند.
  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری نمایید.
  • از رفتن به استخر و سونا حدود ۴ الی ۶ ماه خودداری کنید.
  • استفاده از عینک بر روی بینی جراحی شده را تا ۶ ماه کنار بگذارید
  • از انجام فعالیت های سنگین خودداری نمایید.

دیگر مراقبت های بعد از جراحی بینی

  1. پوشیدن لباس هایی که دکمه دارند باعث می شود ، هنگام تعویض با بینی تماسی پیدا نکنند و به آن فشاری نیاید.
  2. بعد از عمل از مصرف هر گونه قرص از قبیل آسپرین، ایبوپروفن و مکمل های گیاهی خودداری کنید.
  3. تا چند روز پس از جراحی بینی در بابل به علت تاثیر داروهای بیهوشی و مسکن های مصرفی ، از پشت فرمان نشستن اجتناب کنید.
  4. از انجام ورزش هایی که نیاز به تحرک بسیار زیاد دارند امتناع ورزید.
  5. اجتناب از حضور در محیط های شلوغ که امکان ضربه به بینی در آن بالاست.
  6. حتما زمانی که پزشک برای استحمام تعیین کرده است را رعایت کنید.
  7. تا چند روز بعد از جراحی مسافرت با هواپیما برای افراد توصیه نمی شود ؛ زیرا فشار در مسافرت های هوایی موجب تورم و خونریزی در اشخاص خواهد شد.
  8. از مسواک نرم برای تمیز کردن دندان ها استفاده کنید و این کار را بسیار آهسته انجام دهید.
  9. سعی کنید اصلا و تحت هیچ شرایطی سر خود را به سمت پایین خم نکنید. این عمل باعث تشدید خونریزی و تورم می گردد.
  10. بعد از گذشت مدت زمان یک هفته برگشتن به فعالیت های روزمره ممکن است.
  11. تا دو هفته از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کرده و در صورت لزوم از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.
  12. رابطه جنسی تا ۱۰ روز پس از عمل توصیه نمی شود.
  13. افزایش درجه حرارت بدن تا نیم درجه بعد از رینوپلاستی طبیعی می باشد اما اگر بیشتر از این مقدار بود باید به دکتر مراجعه کنید.
  14. بعد از گذشت دو تا سه روز پس از عمل می توانید پیاده روی سبک را آغاز کنید.
  15. تا چند روز از مصرف کافئین خودداری کنید زیرا باعث کند شدن فرآیند بهبودی خواهد شد.
  16. هنگام استفاده از سشوار آن را بر روی درجه زیاد قرار ندهید.

نتیجه گیری

صبور بودن نکته مهمی است ؛ اگر دستورالعمل های توصیه شده در مراقبت های بعد از جراحی بینی در بابل پزشک را به طور کامل انجام بدهید و نسبت به مشاهده نتیجه صبور باشید نتیجه
نهایی خوبی در انتظارتان خواهد بود .

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Call Now Button