جراحی بینی اهداف بسیار زیادی دارد که یکی از آن ها زیباتر شدن فرم بینی است ، جراحی بینی به منظور بهبود عملکرد بینی و رفع بیماری های بینی نیز انجام می شود . در برخی مواقع بینی ظاهر زیبایی دارد ولی عملکرد بینی دچار اختلال است و برای فرد مشکلات زیادی چون دشواری در تنفس و سر درد به وجود می آورد. مشکلاتی چون پولیپ بینی و انحراف بینی از رایج ترین دلایل انجام جراحی درمانی بینی هستند.

بیماری های دیگری چون سینوزیت نیز شامل جراحی درمانی بینی می شوند . هدف از انجام جراحی های درمانی بینی بهبود عماکرد بینی یا رفع مواردی است که بر اثر بیماری به وجود آمده است . به طور مثال بیماری سینوزیت با سردرد های بسیار شدیدی همراه است که بسیار آزاردهنده هستند . درمان سینوزیت همیشه نیازی به جراحی ندارد و در برخی مواقع با  اسپری یا راه های دیگری جز جراحی بینی درمان می شود . به همین دلیل توصیه می شود که برای تشخیص و معاینه به متخصص گوش و گلو و بینی مراجعه کنید تا پس از تشخیص بهترین روش برای معالجه انتخاب شود .

 

جراحی درمانی بینی

هدف از انجام جراحی درمانی بینی

جراحی درمانی بینی می تواند این مشکلات بوجود امده برای بینی را برطرف کند:

کجی سپتوم

سپتوم غضروفی است که ما بین دو سوراخ بینی قرار دارد . سپتوم در شرایط عادی کاملا در مرکز قرار دارد و هر دو مسیر تنفسی از لحاظ اندازه یکسان می باشند . گاهی اوقات به دلایلی چون تصادف ، ضربه و یا مادرزادی سپتوم کج می باشد و یکی از مسیرها باریک تر از دیگری می باشد. از طریق جراحی درمانی بینی می توانید این مشکل را حل کنید و تنفس خود را بهبود ببخشید .

شکستگی بینی

شکستگی بینی یکی دیگر از شایع ترین مشکلات بینی می باشد که معمولا اشخاص بسیاری را درگیر می کند و باعث ایرادات تنفسی می شود این مشکل را نیز با راینوپلاستی درمانی می توان برطرف نمود.

مشکلات سینوس

گاهی اوقات بروز عفونت در سینوس ها موجب گرفتگی همیشگی بینی شده و شرایط بسیار آزار دهنده ای را به همراه خواهد داشت با استفاده کردن از آندوسکوپی سینوس ها می توان معاینه و درمان سینوس ها را همزمان انجام داد.

پولیپ بینی

پولیپ ها غده های اشکی شکل هستند که نرم می باشند و در بینی به وجود می آیند و باعث تنگی نفس و انسداد مسیر تنفسی می شوند. برداشتن پولیپ ها به وسیله جراحی و اندوسکوپی صورت می پذیرد و به دلیل اینکه تاثیر زیادی در کیفیت نفس کشیدن می گذارد عمل محبوبی می باشد.

نکاتی درباره ی جراحـی درمانی بینی

بیماری هایی مثل پولیپ بینی نوع خوش خیم و بدخیم دارند . نوع بدخیم آن علائمی مشابه با سرماخوردگی دارد به همین دلیل اگر بیشتر از ۱۰ روز علائم غیر طبیعی ای داشتید حتماْ برای معاینه به مطب یک جراح بینی خوب مراجعه کنید . تشخیص بیماری های بینی توسط خود فرد کار دشواری است و باید حتماْ به جراح پلاستیک بینی خوب و ماهر مراجعه شود .

جراح بینی از طریق روشی به  نام آندوسکوپ بینی ، به طور دقیق بیماری را تشخیص می دهند و مناسب ترین راه برای درمان را به بیمار می گوید . برخلاف جراحی زیبایی بینی که هدف جراح بینی خوش فرم شدن بینی است در جراحـی درمانی بینی تمام تمرکز جراح بینی بر روی رفع مشکل بینی است . جراحی درمانی بینی و جراحی زیبایی بینی را نیز می توان به طور همزمان انجام داد تا در کنار رفع مشکل بینی ، فرم بینی نیز زیباتر شود .

اقدامات پیش از جراحی درمانی بینی

  1. پیش از انجام جراحی باید مصرف داروهای رقیق کننده خون را متوقف کنید.
  2. اگر سیگاری هستید از ۱۰ روز پیش از انجام پروسه جراحی، کشیدن سیگار را متوقف کنید

مراقبت های بعد از جراحی درمانی بینی

بعد از انجام جراحی باید داروهایی را که پزشک تجویز کرده است را به موقع مصرف کنید و مراقبت های بعد از جراحی که توسط پزشک توصیه خواهند شد را جدی بگیرید.

  • به مدت یک ماه از ورزش کردن خودداری کنید؛ ورزش های سبک، مجاز می باشد. شناکردن و تردمیل نیز مجاز است ( شیرجه زدن ممنوع می باشد). از انجام ورزش های توپی و مبارزه ای به مدت ۶ ماه ، خودداری کنید.
  • لباس های راحت بپوشید. به مدت دو هفته بعد از جراحی بینی از پوشیدن تی شرت و لباس هایی که باید از قسمت سر در آورده شوند خودداری کنید.
  • برای هفته اول بعد از جراحی تا زمانی که گچ بر روی بینی تان قرار دارد، موهای تان را به سبک و روشی که مو در سالن زیبایی شسته می شود، بشوئید. هرگز نگذارید گچ بینی تان خیس شود. موهایتان را خودتان نشویید.
  • در هفته اول پس از جراحی بینی از شستن صورت خودداری کنید چون گچ بینی خیس می شود. گچ بینی خیس باعث عفونت پوست می شود. در صورت خیس شدن، آن را با سشوار خشک کنید.

 

جراحی درمانی بینی

 

دیگر مراقبت های بعد از جراحی بینی عبارتنداز:

  • تا سه ماه بعد از جراحی، عینک طبی یا آفتابی نزنید چون پدهای بینی باعث فشار آمدن به بینی شده و بهبود استخوان های بینی را به تعویق می اندازد. اگر عینک می زنید، آن را به پیشانی تکیه دهید به طوریکه فشاری بر استخوان های بینی وارد نشود. بعد از ۲ تا ۳ روز می توانید از لنز استفاده کنید.
  • دندان هایتان را به آرامی و با مسواک نرم بعد از جراحی مسواک بزنید.
  • از انجام مکالمات تلفنی طولانی و فعالیت های اجتماعی به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از جراحی خودداری کنید.
  • از بلند خندیدن یا حرکات شدید صورت به مدت یک هفته اجتناب کنید.
  • بعد از جراحی در ناحیه نوک بینی و دندان های جلویی، احساس بی حسی می کنید که بعد از دو ماه این حالت از بین خواهد رفت.
  • به مدت ۶ ماه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید. نور خورشید باعث التهاب در بینی می شود.

هزینه جراحـی درمانی بینی

جراحی انحراف بینی یا جراحی های درمانی دیگر باید توسط جراح پلاستیک بینی معاینه شوند زیرا در برخی موارد مشکلات بسیار حاد می باشند و بیمه هزینه آن را پرداخت می کند . برای تشخیص دقیق بیماری و اینکه آیا شامل بیمه می شود یا خیر باید به جراح بینی مراجعه نمایید . دستمزد جراح بینی ، هزینه های بیمارستان و مشکلی که باید رفع شود در تعیین هزینه نقش دارند .

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Call Now Button